Mengenai Ethics Point
Pelaporan Am
Melaporkan Keselamatan & Kerahsiaan
Tips & Amalan Terbaik

Mengenai Ethics Point

Apa itu EthicsPoint?

EthicsPoint adalah aplikasi pelaporan yang komprehensif dan rahsia yang dicipta oleh NAVEX untuk membantu pihak pengurusan dan pekerja bekerjasama dalam menangani penipuan, penyalahgunaan, dan salah laku lain di tempat kerja, sambil memupuk persekitaran kerja yang positif.

Mengapa kita memerlukan sistem seperti EthicsPoint?

  • Kami percaya bahawa pekerja kami adalah aset kami yang paling penting. Dengan mewujudkan saluran komunikasi yang terbuka, kami dapat mempromosikan persekitaran kerja yang positif dan memaksimumkan produktiviti.
  • Syarikat awam yang didagangkan dikehendaki oleh undang-undang untuk mempunyai aplikasi pelaporan tanpa nama untuk menangani penipuan perakaunan dan pengauditan terus kepada jawatankuasa audit.
  • Sistem pelaporan yang berkesan akan meningkatkan usaha kami yang lain untuk memupuk budaya integriti dan membuat keputusan etika.

Pelaporan Am

Bolehkah saya melaporkan menggunakan sama ada Internet atau telefon?

Ya. Dengan EthicsPoint, anda mempunyai keupayaan untuk memfailkan laporan rahsia tanpa nama melalui telefon atau Internet.

Apakah jenis situasi yang perlu saya laporkan?

Sistem EtikaPoint direka untuk pekerja melaporkan sebarang pelanggaran Tatakelakuan yang dinyatakan, atau kebimbangan lain yang mungkin anda miliki.

Jika saya melihat pelanggaran, bolehkah saya hanya melaporkannya kepada pengurus, jabatan keselamatan, atau jabatan sumber manusia saya dan biarkan mereka berurusan dengannya?

Apabila anda melihat beberapa kelakuan yang anda percaya melanggar kod tingkah laku kami, kami mengharapkan anda melaporkannya. Sebaik-baiknya, anda harus membawa sebarang kebimbangan kepada pengurus langsung anda, atau ahli pasukan pengurusan kami yang lain. Walau bagaimanapun, kami menyedari bahawa mungkin ada keadaan apabila anda tidak selesa melaporkan isu ini dengan cara ini. Ia adalah untuk keadaan seperti ini yang kita telah bekerjasama dengan EthicsPoint. Kami lebih suka anda melaporkan secara tanpa nama daripada menyimpan maklumat itu kepada diri sendiri.

Kenapa saya harus melaporkan apa yang saya tahu? Apa manfaat kepada saya?

Kita semua mempunyai hak untuk bekerja dalam persekitaran yang positif dan dengan hak itu tanggungjawab bertindak secara etika dan membiarkan orang yang sesuai tahu jika seseorang tidak bertindak dengan sewajarnya. Dengan bekerja bersama, kita dapat mengekalkan persekitaran yang sihat dan produktif. Salah laku korporat boleh mengancam kehidupan keseluruhan syarikat.

Adakah pihak pengurusan benar-benar mahu saya melaporkan?

Sudah tentu. Malah, kami memerlukan anda melaporkan. Anda tahu apa yang sedang berlaku di syarikat kami - baik dan buruk. Anda mungkin mempunyai pengetahuan awal mengenai aktiviti yang mungkin menjadi perhatian. Pelaporan anda boleh meminimumkan potensi kesan negatif ke atas syarikat dan rakyat kita. Juga, menawarkan input positif dapat membantu mengenal pasti isu-isu yang dapat meningkatkan budaya dan prestasi korporat.

Di manakah laporan ini pergi? Siapa yang boleh mengaksesnya?

Laporan dimasukkan terus ke pelayan selamat EthicsPoint untuk mengelakkan kemungkinan pelanggaran dalam keselamatan. EthicsPoint membuat laporan ini hanya tersedia kepada individu tertentu dalam syarikat yang bertanggungjawab menilai laporan, berdasarkan jenis pelanggaran dan lokasi kejadian. Setiap penerima laporan ini mempunyai latihan dalam menjaga laporan ini dengan keyakinan sepenuhnya.

Bukankah sistem ini hanyalah contoh seseorang yang mengawasi saya?

Sistem EtikaPoint menumpukan kepada aspek positif falsafah keseluruhan kami, dan membolehkan kami menjamin tempat kerja yang selamat, selamat, dan beretika. Anda digalakkan untuk mendapatkan panduan mengenai dilema etika, memberi cadangan positif, atau berkomunikasi dengan perhatian. Komunikasi yang efektif adalah penting di tempat kerja hari ini dan ini merupakan alat yang hebat untuk meningkatkan komunikasi itu. Kami telah memilih dengan teliti alat pelaporan terbaik untuk memenuhi kewajipan pematuhan kami sambil mengekalkan persekitaran pelaporan yang positif.

Melaporkan Keselamatan & Kerahsiaan

Adalah pemahaman saya bahawa apa-apa laporan yang saya hantar dari komputer syarikat menjana log pelayan yang menunjukkan setiap laman web yang disambungkan oleh PC saya, dan tidakkah log ini dapat mengenal saya sebagai pencetus laporan?

EthicsPoint tidak menjana atau menyelenggara sebarang log sambungan dalaman dengan alamat IP, jadi tiada maklumat yang menghubungkan PC anda ke EthicsPoint tersedia. Malah, EthicsPoint terikat secara kontrak untuk tidak mengejar identiti pelapor. Jika anda merasa tidak selesa membuat laporan menggunakan PC kerja anda, anda mempunyai pilihan untuk menggunakan PC di luar persekitaran kerja kami (seperti yang terletak di kafe Internet, di rumah kawan, dsb.) Melalui laman web keselamatan EthicsPoint. Ramai orang memilih pilihan ini, kerana data EthicsPoint menunjukkan bahawa kurang daripada 12% laporan dijana semasa waktu perniagaan.

Bolehkah saya memfailkan laporan dari rumah dan masih kekal tanpa nama?

Laporan dari rumah, komputer jiran, atau mana-mana portal Internet akan kekal selamat dan tanpa nama. Portal internet tidak pernah mengenali pelawat dengan nama skrin dan sistem EticsPoint menghilangkan alamat Internet supaya tidak disiarkan secara terselindung. Tambahan pula, EthicsPoint berkomited secara kontrak untuk tidak mengejar identiti pelapor.

Saya bimbang bahawa maklumat yang saya berikan kepada EthicsPoint akhirnya akan mendedahkan identiti saya. Bagaimana anda boleh meyakinkan saya bahawa tidak akan berlaku?

Sistem EtikaPoint direka untuk melindungi ketidaktahuan anda. Walau bagaimanapun, jika anda ingin kekal tanpa nama, anda - sebagai pihak pelapor - perlu memastikan bahawa badan laporan itu tidak mendedahkan identiti anda secara tidak sengaja. Sebagai contoh, "Dari kiub saya bersebelahan dengan Jan Smith ..." atau "Dalam 33 tahun saya ...".

Adakah talian bebas tol telefon juga rahsia dan tanpa nama?

Ya. Anda akan diminta memberikan maklumat yang sama yang akan anda berikan dalam laporan berasaskan Internet dan pewawancara akan menaip jawapan anda ke dalam laman web EthicsPoint. Laporan-laporan ini mempunyai langkah keselamatan dan kerahsiaan yang sama yang diterapkan kepada mereka semasa penghantaran.

Bagaimana jika saya mahu dikenal pasti dengan laporan saya?

Terdapat bahagian dalam laporan untuk mengenal pasti diri anda, jika anda mahu.

Tips & Amalan Terbaik

Saya sedar beberapa orang yang terlibat dengan kelakuan yang tidak beretika, tetapi ia tidak menjejaskan saya. Kenapa saya perlu melaporkannya?

Syarikat kami memilih untuk mempromosikan kelakuan beretika. Semua tindakan yang tidak beretika, di mana-mana peringkat, akhirnya menyakitkan syarikat dan semua pekerja, termasuk anda. Anda hanya perlu mempertimbangkan apa yang berlaku dalam skandal korporat baru-baru ini untuk melihat kesan-kesan buruk yang mungkin berlaku dalam etika dalam keadaan yang sihat. Oleh itu, jika anda tahu apa-apa kejadian salah laku atau pelanggaran etika, pertimbangkan itu tugas anda kepada diri sendiri dan rakan sekerja anda untuk melaporkannya.

Saya tidak pasti jika apa yang saya teliti atau didengar adalah pelanggaran dasar syarikat, atau melibatkan kelakuan yang tidak beretika, tetapi ia tidak betul bagi saya. Apa patut saya buat?

Failkan laporan. EthicsPoint boleh membantu anda menyediakan dan memfailkan laporan anda supaya dapat difahami dengan betul. Kami lebih suka anda melaporkan situasi yang ternyata tidak berbahaya daripada membiarkan tingkah laku yang tidak beretika menjadi tidak cekap kerana anda tidak pasti.

Bagaimana jika bos saya atau pengurus lain terlibat dalam pelanggaran? Bukankah mereka akan mendapat laporan itu dan memulakan penutupan pelanggaran tersebut?

Sistem dan penyata laporan EthicsPoint direka supaya pihak yang terlibat tidak diberitahu atau diberikan akses kepada laporan di mana mereka telah dinamakan atau terlibat.

Bagaimana jika saya mengingati sesuatu yang penting mengenai insiden itu selepas saya memfailkan laporan itu? Atau bagaimana jika syarikat mempunyai pertanyaan lanjut mengenai saya mengenai laporan saya?

Apabila anda memfailkan laporan di laman web EthicsPoint atau melalui Pusat Panggilan EthicsPoint, anda menerima nama pengguna yang unik dan diminta memilih kata laluan. Anda boleh kembali ke sistem EtikaPoint sama ada melalui Internet atau telefon dan mengakses laporan asal untuk menambah lebih terperinci atau menjawab soalan yang ditimbulkan oleh wakil syarikat dan menambah maklumat lanjut yang akan membantu menyelesaikan masalah terbuka. Kami sangat menyarankan agar anda kembali ke laman web ini pada masa yang ditentukan untuk menjawab pertanyaan syarikat. Anda dan syarikat kini telah memasuki "dialog tanpa nama," di mana keadaan tidak hanya dikenal pasti, tetapi juga dapat diselesaikan, tidak kira betapa kompleksnya.

Adakah tindakan susulan pada laporan adalah selamat seperti yang pertama?

Semua perhubungan EthicsPoint diadakan dengan kepercayaan yang ketat sama seperti laporan awal, yang berterusan di bawah keyakinan tidak mahu namanya disiarkan.

Bolehkah saya masih memfailkan laporan jika saya tidak mempunyai akses ke Internet?

Anda boleh memfailkan laporan EthicsPoint dari mana-mana komputer yang boleh mengakses Internet. Anda boleh memfailkan dari rumah. Banyak lokasi awam, termasuk perpustakaan awam, mempunyai komputer Internet. Jika anda tidak mempunyai akses kepada atau tidak selesa dengan menggunakan komputer, anda boleh menghubungi talian hotline bebas tol EthicsPoint, yang tersedia 24 jam sehari, 365 hari setahun.